Pages

June 10, 2014

Persona Herba Episod 2 - Tongkat Ali

Tongkat Ali
Eurycoma longifolia

Akar Tongkat Ali antara salah satu herba yang digunakan dalam campuran produk HPA iaitu Kopi RADIX™ bertujuan untuk memulihkan tenaga dan secara umumnya adalah untuk penjagaan kesihatan. Daunnya berbentuk seperti payung dan digunakan oleh masyarakat zaman dahulu sebagai mandian untuk ayam laga dan juga untuk memandikan anak-anak kecil yang lambat berjalan.

Antara ciri-ciri untuk membuat pengecaman Tongkat Ali ialah daunnya tidak mempunyai bau dan rasanya pahit, apabila diramas tidak akan pecah serta batangnya juga rasa pahit dan liat.

Kajian yang dilakukan oleh Universiti Putra Malaysia mendapati bahawa bahagian akar Tongkat Ali mempunyai bahan aktif yang digunakan untuk tujuan perubatan antara khasiatnya adalah sebagai anti-oxidantanti-cancer dan memberi kesan aphrodisiac bagi mengatasi masalah impotency. Tongkat Ali merupakan salah satu herba yang telah  dipatenkan oleh kerajaan Malaysia.

Saksikan Edisi Kembara Persona Herba Episod 2 membicarakan tentang herba Tongkat Ali bersama Tabib Tn. Hj. Ismail Bin Ahmad, Pengasas Perubatan JAWI merangkap Pengarah Urusan HPA.

0 comments:

Post a Comment